Το Fondue είναι γενικά αποδεκτό ως εθνικό πιάτο
Ελβετική κουζίνα... Το γαστρονομικό κλασικό VV Pokhlebkin ισχυρίζεται ακόμη περισσότερο: "το fondue είναι το κύριο και ουσιαστικά το μόνο εθνικό πιάτο των Ελβετών." Δεν έχει νόημα να αμφισβητούμε την προέλευση του πιάτου, η αλήθεια έχει καθιερωθεί εδώ και πολύ καιρό, αλλά στην ιστορία της προέλευσης και της γνωριμίας του φοντύ με τον κόσμο υπάρχουν πολλά σημεία που σίγουρα θα ενδιαφέρουν τους περίεργους γκουρμέ.
Αυτό που αργότερα έγινε γνωστό ως "fondue" γεννήθηκε χάρη στους Ελβετούς βοσκούς πριν από επτά αιώνες, σύμφωνα με μια από τις εκδοχές της προέλευσης του πιάτου. Στα χιονισμένα αλπικά λιβάδια, οι βοσκοί πήραν μαζί τους ψωμί και τυρί, καθώς και κρασί, ως φαγητό, για να διατηρηθούν ζεστά τις κρύες ώρες. Και από τα σκεύη μαζί τους υπήρχε πάντα μια πήλινη κατσαρόλα "caquelon", στην οποία τα απομεινάρια του σκληρυμένου τυριού λιώνουν μαζί με κρασί στη φωτιά. Οι Ελβετοί έβαλαν φέτες ψωμιού σε αυτή τη ζεστή, νόστιμη και ικανοποιητική μάζα. Αυτό έμοιαζε με την τελετή του fondue στην αυγή της εφεύρεσης αυτού του πιάτου.
Από τα χωράφια και τα λιβάδια, ένα τυπικό πιάτο αγροτικής κουζίνας μετακόμισε σταδιακά σε πλούσια σπίτια, όπου έγινε πρώτα αγαπημένο στους υπηρέτες, και μόνο τότε έπεσε στα τραπέζια της αριστοκρατίας. Φυσικά, για την υψηλή κοινωνία, το πιάτο παρασκευάστηκε από τις καλύτερες ποικιλίες τυριών και κρασιού και συνοδεύτηκε από μια πλούσια ποικιλία από τα πιο φρέσκα ψωμιά.
Πόσο ακριβώς εκείνη τη στιγμή οι Ελβετοί κάλεσαν τη γαστρονομική τους εφεύρεση, η ιστορία δεν μπορεί να πει με σιγουριά. Το γεγονός είναι ότι οι Ελβετοί, σε αντίθεση με τους Γάλλους γείτονές τους, δεν έδωσαν ιδιαίτερη προσοχή στον χαρακτηρισμό των πιάτων. Αλλά το ίδιο το όνομα "fondue" προέρχεται από το γαλλικό fondre, που σημαίνει "να λιώσει". Ναι, οι Γάλλοι έδωσαν το όνομα στο ελβετικό πιάτο. Και αυτό δεν προκαλεί έκπληξη αν θυμάστε τη γεωγραφική θέση της Ελβετίας. Χωρίς αμφιβολία, το fondue σερβίρεται στα τραπέζια της ελβετικής αριστοκρατίας κατά τη διάρκεια γιορτών με την ευκαιρία της άφιξης αριστοκρατικών γειτόνων από την Αυστρία, το Λιχτενστάιν, την Ιταλία, τη Γερμανία και, φυσικά, τη Γαλλία. Και οι Γάλλοι είναι γνωστοί για το πάθος τους να ονομάσουν ό, τι αξίζει μαγειρική προσοχή. Στο τέλος, κάπως έπρεπε να ενημερώσουν τους συμπατριώτες τους για το ελβετικό θαύμα!
Σύμφωνα με μια άλλη εκδοχή, το fondue εμφανίστηκε τον 18ο αιώνα στο καντόνι του Neuchâtel. Αυτό συνέβη χάρη στις έξυπνες γυναίκες αγροτών, οι οποίες συνέλεξαν "στο κάτω μέρος" και έλιωσαν αποξηραμένα κομμάτια διαφορετικών τύπων τυριών σε μια κοινή κατσαρόλα.
Ωστόσο, το παραδοσιακό ελβετικό φοντί αποτελείται συνήθως από έναν συνδυασμό δύο τυριών - Gruyere και Emmental, τα οποία πνίγονται σε ξηρό λευκό κρασί, μερικές φορές με την προσθήκη kirsch - βότκας κερασιών. Αυτή είναι η πιο κοινή συνταγή καθώς κάθε καντόνι στην Ελβετία έχει τη δική του «παραδοσιακή» συνταγή φοντύ. Για παράδειγμα, στο Φράιμπουργκ, το φοντί παρασκευάζεται από τυρί Gruyere και Vaherine με την προσθήκη κρασιού και kirsch, αλλά τα τελευταία συστατικά είναι προαιρετικά. Αν το φοντί μαγειρευτεί χωρίς κρασί, το ψωμί βυθίζεται πρώτα σε δαμάσκηνο και στη συνέχεια σε λιωμένο τυρί. Στη Γενεύη, το fondue παρασκευάζεται από τρία τυριά: Gruyere, Emmental και Walliser Bergkase. Κομμάτια morel μπορούν να προστεθούν στο fondue της Γενεύης. Στη Γκλάρο, το Gruyere και το Chabziger λιώνουν σε μια σάλτσα από βούτυρο, αλεύρι και γάλα. Στην Ανατολική Ελβετία, ένας συνδυασμός Appenzeller και Vacherin με ξηρό μηλίτη προτιμάται για το fondue. Στο καντόνι του Vaud (Vaadt), το φοντί παρασκευάζεται από ελβετικό τυρί και σκόρδο. Και τέλος, στο Neuchâtel, τα δύο τρίτα του Gruyère και το ένα τρίτο του emmental (ή σε αναλογία 1: 1) συνδυάζονται με τοπικό κρασί.
Ο αποφασιστικός ρόλος στη διάδοση του fondue σε όλο τον κόσμο έπαιξε ο διάσημος Γάλλος Jean Anselm Brija-Savarin.Φεύγοντας από τη Γαλλική Επανάσταση, ο Σαβαρίνος πέρασε δύο χρόνια στις Ηνωμένες Πολιτείες, όπου δίδαξε Γαλλικά και έπαιζε βιολί στην Ορχήστρα Θεάτρου της Νέας Υόρκης. Αλλά το αληθινό του πάθος ήταν πάντα το μαγείρεμα και η αγάπη για τη γαλλική κουζίνα. Ήταν ο Savarin που εισήγαγε τους Αμερικανούς στο fondue au fromage, ένα τυρί fondue που έγινε ένα από τα αγαπημένα πιάτα των Γάλλων.
Αλλά το γενικό ενδιαφέρον για αυτό το πιάτο εμφανίστηκε λίγο αργότερα και έφτασε στο αποκορύφωμά του το 1960-70, όταν τα ποπ είδωλα θα μπορούσαν να ζηλέψουν τη δημοτικότητα του fondue. Μέχρι τότε, υπήρχαν πάρα πολλές συνταγές και παραλλαγές φοντύ, και πολλές από αυτές είχαν πολύ μακρινή σχέση με το αρχικό ελβετικό πιάτο. Οι ίδιοι Γάλλοι κατάφεραν να μαγειρέψουν φοντί χωρίς τυρί! Μόλις ζεστάνουν το ελαιόλαδο και μαγειρεύουν κομμάτια κρέατος σε αυτό. Αυτό το φοντί ονομάστηκε Βουργουνδία και ήταν ο πρώτος που το σερβίρει στο εστιατόριο "Swiss Chalet" της Νέας Υόρκης, Konrad Egli το 1956. Λίγο αργότερα, το 1964, ο Έγκλι παρουσίασε στον κόσμο ένα νέο γαστρονομικό θαύμα - φοντί σοκολάτας, το οποίο κέρδισε αμέσως τις καρδιές όλων των γλυκών δοντιών στον κόσμο. Κομμάτια φρούτων, μούρων ή μπισκότων βυθίζονται στη λιωμένη σοκολάτα.
Το Fondue δεν είναι απλώς ένα πιάτο, είναι ένα στυλ επικοινωνίας · οι άνθρωποι πραγματοποίησαν φιλικές και οικογενειακές συναντήσεις κατά την προετοιμασία του fondue. Ακόμη και ορισμένες παραδόσεις fondue έχουν αναπτυχθεί. Για παράδειγμα, εάν μια γυναίκα έριξε κατά λάθος ένα κομμάτι ψωμί της στο φοντί, έπρεπε να φιλήσει όλους τους άντρες που κάθονταν στο τραπέζι και αν ένας άντρας έριξε το κομμάτι, έπρεπε να αγοράσει ένα μπουκάλι κρασί. Αν το ίδιο άτομο έριχνε ψωμί τη δεύτερη φορά, σύμφωνα με έναν απροσδιόριστο κανόνα, την επόμενη φορά θα τακτοποιούσε μια δεξίωση στο σπίτι του και κάλεσε όλους τους παρευρισκόμενους. Τουλάχιστον, αυτό δηλώνει το The Fondue Cookbook στον αμερικανικό εκδοτικό οίκο Hamlyn Press. Η ίδια η εθιμοτυπία του Fondue είναι απλή. Ένα κομμάτι ψωμί (ή άλλο πιάτο) τοποθετείται σε ένα μακρύ πιρούνι και βυθίζεται σε λιωμένο τυρί. Το πιρούνι πρέπει να κρατηθεί πάνω από το φοντί για λίγα δευτερόλεπτα για να στραγγίσει το πλεόνασμα τυριού και να το κρυώσει λίγο. Το ψωμί πρέπει να αφαιρεθεί προσεκτικά από το πιρούνι, ώστε να μην αγγίζει το ίδιο το πιρούνι με το στόμα της - τελικά, θα πρέπει να βυθιστεί ξανά στο κοινό πιάτο. Στο Burgundy fondue, ένα κομμάτι κρέατος που είναι κολλημένο σε ένα πιρούνι θα πρέπει να διατηρείται σε ζεστό λάδι, όσο χρειάζεται για να το μαγειρεύει, και στη συνέχεια το κομμάτι κρέατος αφαιρείται από το πιρούνι fondue σε ένα πιάτο σερβιρίσματος και τρώγεται με κανονικό πιρούνι.
Τη δεκαετία του 1990, το fondue έχασε κάπως τη θέση του, καθώς η έννοια της υγιεινής διατροφής εμφανίστηκε στο φαγητό και ήταν δύσκολο να το εφαρμόσει στο fondue, τελικά, είναι ένα πιάτο με πολύ θερμίδες. Αλλά τα πειράματα με συνταγές fondue συνεχίστηκαν, και το αποτέλεσμα αποδείχθηκε ακόμη και ως ανατολίτικο fondue (Fondue Orientale) - ένα φοντί Βουργουνδίας στο οποίο το βούτυρο αντικαθίσταται από ζωμό, τα λαχανικά συνήθως μαγειρεύονται σε τέτοιο fondue.
Παρόμοιο ελβετικό φοντί μπορεί να βρεθεί σε άλλες κουζίνες του κόσμου. Στην ιταλική κουζίνα, για παράδειγμα, υπάρχουν δύο παρόμοια πιάτα - fonduta και banya cauda. Το Fonduta παρασκευάζεται από τυρί fontina και κρόκους αυγού, ενώ το banya kauda είναι μια καυτή σάλτσα από βούτυρο, ελαιόλαδο, σκόρδο και αντσούγιες, βυθισμένες σε φέτες λαχανικών. Κάτι παρόμοιο με το fondue υπάρχει επίσης στην Ολλανδία, το πιάτο ονομάζεται KaasDoop.
Το Fondue είναι ένα εξαιρετικό πιάτο για χειμωνιάτικες βραδιές. Σήμερα, το fondue είναι και πάλι δημοφιλές και μπορεί να ικανοποιήσει όλα τα γούστα, καθώς υπάρχουν πάρα πολλές συνταγές fondue - αρκετές για κάθε μέρα ενός μεγάλου χειμώνα. Και ακόμη περισσότερα…
(Μια πηγή:
🔗)