Διάφορες ουσίες και πρόσθετα που επιβραδύνουν κάπως την κλοπή ψωμιού
Η κλοπή ψωμιού είναι το πιο δυσάρεστο μειονέκτημά της, το οποίο μειώνει απότομα τις ιδιότητες καταναλωτών των προϊόντων αρτοποιίας. Η επέκταση της φρεσκάδας του ψημένου ψωμιού είναι το πιο επείγον καθήκον για επαγγελματίες και επιστήμονες ψησίματος. Κάποτε, πολλές διατριβές υπερασπίστηκαν σε αυτό το θέμα, αλλά Στην πράξη, η φρεσκάδα του ψωμιού στα καταστήματα δεν υπερβαίνει τις 30-40 ώρες, δηλαδή δύο ημέρες.
Προσδιορίζεται ο μηχανισμός κλοπής μερικές αλλαγές στο άμυλο του ψωμιού κατά την αποθήκευσή του, καθώς και κάποιες αλλαγές στην πρωτεΐνη του ψωμιού. Το άμυλο του αλευριού ζελατινοποιείται κατά το ψήσιμο, μαλακώνει, απορροφά και δεσμεύει νερό. Όσο περισσότερο μένει η υγρασία στο ψωμί, τόσο περισσότερο θα παραμείνει φρέσκο το ψωμί. Κατά την αποθήκευση του ψωμιού, το άμυλο αρχίζει να υποχωρεί - για την αποκατάσταση δεσμών υδρογόνου μεταξύ αλυσίδων υπολειμμάτων ολιγοσακχαρίτη. Το άμυλο χάνει την προηγουμένως δεσμευμένη υγρασία, το άμυλο σακχαροποιείται, οι κόκκοί του μειώνονται, σκληραίνονται, το ψίχουλο του ψωμιού αρχίζει να θρυμματίζεται, το ψωμί γίνεται χλωμό.
Κατά την αποθήκευση του ψωμιού, παρατηρούνται επίσης σημαντικές αλλαγές στις πρωτεϊνικές ουσίες του ψίχουλου. Όταν ψήνεται το ψωμί, εμφανίζεται το φαινόμενο της μετουσίωσης των πρωτεϊνών και όταν αποθηκεύεται με πρωτεΐνη, συμβαίνει το αντίθετο. Η πρωτεΐνη στο ψίχα του ψωμιού είναι πολύ μικρότερη από το άμυλο και οι αλλαγές στην πρωτεΐνη είναι αρκετές φορές πιο αργές. Επομένως, η συμβολή των αλλαγών στο άμυλο στη διαδικασία κλοπής του ψωμιού είναι μια τάξη μεγέθους μεγαλύτερη από τη συμβολή των αλλαγών στην πρωτεΐνη.
Για μεγάλο χρονικό διάστημα, οι αρτοποιοί έχουν προσθέσει διάφορες ουσίες και πρόσθετα στη ζύμη, κάτι που επιβραδύνει κάπως την κλοπή ψωμιού. Αυτά τα πρόσθετα περιλάμβαναν τέσσερις κύριες ομάδες συστατικών:
- ουσίες που επιβραδύνουν τη σακχαροποίηση του αμύλου ·
- ουσίες που δεσμεύουν την υγρασία στο ψωμί ·
- ουσίες που αλλάζουν τη δομή της πρωτεΐνης (ένζυμα) ·
- φυσικά συντηρητικά.
Τα τελευταία εκατό χρόνια, σχεδόν τίποτα δεν έχει αλλάξει, έχουν προστεθεί μόνο ειδικοί τύποι συσκευασιών, οι οποίοι μειώνουν επίσης την απώλεια υγρασίας στο προϊόν και επιβραδύνουν τη διαδικασία γιορτής.
Διάφορα χημικά και φυσικά συστατικά προστίθενται στη ζύμη ως συντηρητικά, που καταστέλλουν αποτελεσματικά την ανάπτυξη λευκών βακτηρίων και μυκήτων μούχλας Τέτοια συντηρητικά περιλαμβάνουν το ευρέως χρησιμοποιούμενο σορβικό οξύ και τα άλατά του (Ε-200, Ε-201, Ε-202, Ε-203). Το σορβικό οξύ βρίσκεται σε ορισμένα μούρα και φρούτα (βακκίνια, τέφρα στο βουνό) και έχει χρησιμοποιηθεί ως συντηρητικό από την αρχαιότητα. Στο εξωτερικό (λιγότερο συχνά στη χώρα μας), τα άλατα προπιονικού οξέος (E-281, E-282, E-283) χρησιμοποιούνται επίσης ευρέως. Γενικά, όλα τα τρόφιμα οξέα επηρεάζουν τη διαδικασία κλοπής: τρυγικό, κιτρικό και γαλακτικό.Για παράδειγμα, το ψωμί σίκαλης και οι ποικιλίες μεικτού ρολού είναι γνωστό ότι είναι λιγότερο επιρρεπείς στο βλαστό από το ψωμί σίτου. Η οξύτητά τους είναι πολύ μεγαλύτερη (γαλακτικό οξύ όταν ζυμώνεται), γεγονός που βοηθά στην επέκταση της φρεσκάδας. Το ασκορβικό οξύ (E-300 βιταμίνη C) και ορισμένα από τα άλατά του χρησιμοποιούνται συχνά, τα οποία είναι επίσης καλά αντιοξειδωτικά που εξομαλύνουν τις επιπτώσεις της επαφής του ψωμιού με ατμοσφαιρικό οξυγόνο.
Τα πρόσθετα ενζύμου χρησιμοποιούνται ευρέως για να επιβραδύνουν τη διαδικασία κλοπής. Για να επιβραδυνθεί η σακχαροποίηση του αμύλου, προστίθενται παρασκευάσματα αμυλάσης διαχωρισμού αμύλου · χρησιμοποιούνται επίσης μυκητιακές πρωτεάσες, οι οποίες καταστρέφουν εν μέρει τους δεσμούς στις δομές πρωτεΐνης του ψίχουλου. Για να επηρεαστούν τα μόρια πρωτεΐνης γλουτένης, χρησιμοποιούνται πρόσθετα με τη μορφή βακτηριακών πρωτεασών και παπαΐνης. Τις περισσότερες φορές, αυτά τα παρασκευάσματα περιέχονται σε ειδικά ενζυματικά ή σύνθετα βελτιωτικά ψωμιού. Σημαντικές ποσότητες ενζύμων βρίσκονται στο αλεύρι σόγιας και τη βύνη, τα οποία έχουν προστεθεί εδώ και καιρό στο ψωμί από τους αρτοποιούς.
Πρόσθετα που επιβραδύνουν σημαντικά τη σακχαροποίηση του αμύλου. Αυτά περιλαμβάνουν κυρίως γλυκόζη, η οποία αποτρέπει το σχηματισμό κρυστάλλων σκληρού σακχάρου. Η γλυκόζη βρίσκεται σε σημαντικές ποσότητες σε ειδικά σιρόπια που χρησιμοποιούνται στη βιομηχανία ζαχαροπλαστικής και στο αρτοποιείο. Η προσθήκη σιροπιού γλυκόζης (περιεκτικότητα σε καθαρή γλυκόζη 45%) σε ποσότητα 5-6% στο βάρος του ξηρού αλευριού, σας επιτρέπει να αυξήσετε τη φρεσκάδα του ψωμιού κατά περισσότερο από δύο φορές. Στη Ρωσία χρησιμοποιείται συχνότερα φθηνότερη μελάσα, στην οποία υπάρχει πολύ λιγότερο καθαρή γλυκόζη από το σιρόπι γλυκόζης. Μερικοί τύποι ψωμιού, στους οποίους προστίθεται μελάσα (γλυκόζη) σύμφωνα με τη συνταγή, είναι διάσημοι για την εκτεταμένη φρεσκάδα τους (Borodinsky, Orlovsky). Διάφορες εγχύσεις (σε ποικιλίες κρέμας) είναι ένας τρόπος σακχαροποίησης του αμύλου, ένας τρόπος αύξησης της τεχνητής δραστηριότητας της ζύμης, βοηθώντας έτσι στην παράταση της φρεσκάδας των προϊόντων.
Πρόσθετα που δεσμεύουν νερό στο ψωμί, αποτρέψτε την εντατική ξήρανση (κλοπή). Η χρήση ουσιών που σχηματίζουν ζελέ (πυκνωτικά) είναι πολύ αποτελεσματική, δεσμεύουν νερό στο ψωμί, η περιεκτικότητα σε υγρασία κατά την αποθήκευση δεν μειώνεται τόσο έντονα, δεν στεγνώνει. Τα φυσικά παχυντικά περιλαμβάνουν την καραγενάνη και τα άλατά της (E-407), Agar (E-406), ούλα, πηκτίνες (E-440). Στα αρτοποιεία χρησιμοποιούνται συχνότερα χαμηλές εστεροποιημένες πηκτίνες, η προσθήκη των οποίων στη ζύμη σε ποσότητα 0,1-0,2% επιτρέπει όχι μόνο να παρατείνει σημαντικά τη φρεσκάδα του ψωμιού, αλλά και να αυξήσει την απόδοση στο 5-6% λόγω της μεγάλης ποσότητας δεσμευμένης υγρασίας. Η προσθήκη συμπυκνώματος γλουτένης στη ζύμη είναι πολύ αποτελεσματική, η οποία δεσμεύει το νερό περίπου 2-3 φορές το βάρος του. Το συμπύκνωμα γλουτένης προστίθεται σε ποσότητα 2-3% κατά βάρος αλεύρι, αυξάνει το ποσοστό γλουτένης στη ζύμη κατά 5-7%, δεσμεύει περίπου το 8% του νερού.
Ένας άλλος τρόπος για να δεσμεύσετε την υγρασία στο ψωμί είναι πρόσθετα διαφόρων τύπων γαλακτωματοποιητών. Υπάρχουν πολλά από αυτά, οπότε δεν θα τα παραθέσουμε. Το πιο διάσημο είναι η λεκιθίνη. Αυτή η ουσία βρίσκεται σε σημαντικές ποσότητες στον κρόκο αυγού, έτσι οι αρτοποιοί και οι σεφ ζαχαροπλαστικής προσθέτουν αυγά σε ψημένα προϊόντα για να αυξήσουν την ικανότητα ζύμωσης «βαριάς» ζύμης ζαχαροπλαστικής (γαλακτωματοποιητής) και να παρατείνουν τη φρεσκάδα του προϊόντος (δεσμευτική υγρασία). Οι γαλακτωματοποιητές λειτουργούν ιδιαίτερα καλά σε ζύμες με πολύ λίπος. Είναι γνωστό ότι ακόμη και με παρατεταμένη ανάδευση, το νερό και το υγρό λίπος δεν αναμιγνύονται. Για τον συνδυασμό νερού και λίπους, ο γαλακτωματοποιητής πρέπει να αποτελείται από δύο μόρια. Το ένα μόριο προσελκύεται από νερό, το άλλο από λίπος. Χάρη σε αυτό το χαρακτηριστικό, ο γαλακτωματοποιητής συνδυάζει νερό και λίπος, καθιστώντας μεσολαβητή. Ένα λιπόφοβο μόριο προσελκύει νερό, ενώ ένα υδρόφοβο μόριο προσελκύει λίπος. Το νερό και το λίπος δεσμεύονται έτσι από τον γαλακτωματοποιητή. Το λίπος, με τη σειρά του, συμβάλλει επίσης στην ελαστικότητα του ψίχουλου, καθώς μαλακώνει τη σύνδεση των κόκκων αμύλου με το πλαίσιο γλουτένης. Η προσθήκη έως και 3% λίπους στη ζύμη παρατείνει επίσης τη φρεσκάδα του ψωμιού σε κάποιο βαθμό.
Αρκετά άλλα πρόσθετα ζύμης χρησιμοποιούνται που εκτελούν παρόμοιες λειτουργίες ή συνδυασμό τέτοιων λειτουργιών. Υπάρχουν πολλά βελτιωτικά που, μεταξύ άλλων, εκτελούν λειτουργίες που παρατείνουν τη φρεσκάδα. Ωστόσο, κανείς δεν έχει ακόμη καταλήξει σε πλήρη λύση σε αυτό το πρόβλημα. Πολύ περίπλοκες διαδικασίες λαμβάνουν χώρα στη δομή ψίχουλου, πολλοί παράγοντες το επηρεάζουν αυτό. Επιπλέον, δεν πρέπει να ψάχνετε για ένα «φάρμακο» που θα λύσει εντελώς το πρόβλημα του μπαγιάτικου ψωμιού, δεν πρέπει επίσης να πιστεύετε ότι οι διαφημιστικές δηλώσεις ορισμένων κατασκευαστών που μόνο το βελτιωτικό τους παρατείνει τη φρεσκάδα των προϊόντων αρτοποιίας.